29.9.10

Stockholm

לפני יותר מחודש עברתי לגור בשטוקהולם, אני עושה תואר שני בעיצוב תאורה אדריכלית
תואר שמשלב לימודים על תאורה טבעית במבנים וגם לימודים של תאורה מלאכותית פנים וחוץ
זה תחום שתופס תאוצה בכל העולם ומתחיל להפריח ניצנים גם בארץ אבל על זה אפרט בפוסט אחר















הפעם רציתי להרחיב על שטוקהולם, אחת הערים היותר מיוחדות שיצא לי להכיר,
העיר יושבת על 14 איים ומחוברת ביותר מ-30 גשרים.
הדבר מייחד אותה מאד משהו בין ונציה לבין ערי אירופה שיושבות על נהר.






















התחושה שנוצרת בעיר שהולכים בה היא מאד נעימה ואוורירית והמים בדרך הפתעה תמיד נגלים אליך מכל מיני זוויות שונות,
כביכול היה נדמה שה"חיתוכים" שהמים מבצעים ברקמה האורבנית יפריעו לתפקוד שלה, אולם המציאות היא בדיוק הפוכה,
העיר מחוברת ונוחה ואפשר ללכת ברגל ולטייל בה שעות ללא הפסקה, והמים צצים מכל מיני מקומות,
הדבר יוצר מצב של נצפה מול נצפה בעיר, מכל מיני מקומות בעיר אפשר לקבל מבטים נרחבים על העיר- סיטואציה שמאד מזכירה את חיפה, רק כאן זה לא נוצר בגלל פערי הטופוגרפיה.

































רוב מבני העיר ההיסטורית בצבעים חמים, צהוב- כתום- חום אדום, דבר שקצת נותן אווירת חום בימי החורף הקרים והאפורים וששעות אור היום מעטות מאד. העיר מאד נזהרת מלבנות מבנים באדריכלות מודרנית שקיצונית בצורניות שלה, שומרת על איפוק מקסים גם מבחינת הגובה, דבר שמאד מחזק את האינטימיות ברחובות העיר.






















מעלה נוספת של העיר זו התחבורה הציבורית שלה, ולדעתי זה גם מה שהופך אותה להיות עיר איכותית ביותר, דבר שללא ספק יש לערי ישראל להשתפר. שטוקהולם מונה כ-800 אלף תושבים והמטרופולין כולו כמיליון וחצי. גם כאן העיר מתמודדת עם המים והאיים בצורה חכמה ומשלבת מס' מערכות תחבורתיות שמוזנות אחת מהשניה ומתואמות בצורה מושלמת. העיר מרושתת היטב ב-4 קווי מטרו שמובילים מקצוות העיר למרכז העיר. מהמטרופולין עצמו ישנם גם 4 רכבות פרברים שמובילות הישר למרכז העיר ולשדות התעופה. בין האיים ניתן לנסוע גם במעבורות שעובדות בשעות מדוייקות ושיש להם תחנות לאורך גדות האיים. בנוסף התחילו לאחרונה לחדש את הרכבת העילית וכרגע יש קו אחד שמחבר את העיר אל הפארק העירוני שנמצא על אי עם שורה של מוזיאונים בתוכו. כל אלה כמובן מרושתים ומוזנים היטב עם אוטובוסים מדוייקים ונוחים. לאוטובוסים יש שעות קבועות 24 שעות כמעט ללא שינוי בין שעות השיא לשעות השפל, דבר שמגביר את הנוחות של התושב ומוריד את התלות שלו בכלי הרכב. יש לציין שכל אמצעי התחבורה עובדים עם כרטיס מגנטי אחד שנותן לך את האופציה לעבור בין כולם כל הזמן.



























העיר מלאה בריאות ירוקות ובפארקים מושקעים ונעימים לשוטטות, אחד מהם הוא אי שלם המוקדש לפארק עירוניים והוא השלישי בגודלו בשטוקהולם, ובו נמצאים שורה של מוזיאונים. אחד מהם הוא Skansen שנבנה בשנת 1891.
סקנסן הוא מוזיאון ייחודי וראשון מסוגו בעולם. זהו מוזיאון פתוח המכיל למעלה ממאה בתים ומבנים שונים
ממקומות שונים בשוודיה מהמאות האחרונות.
הבתים פורקו והורכבו מחדש בסקנסן, ומייצרים מעין רקמה חדשה, סוג של כפר היסטורי ואדריכלי מתקופות שונות של שוודיה.
חלק מהמבנים פתוחים למבקרים וניתן להיכנס פנימה והכל מאובזר ברמה מלאה ואפילו פעיל ברמה שניתן לקנות במאפיה עוגות ובנגריה מוצרי עץ וכו'... המפעילים של בתי המלאכה הם אנשים שעובדים במקום ומסבירים למבקרים על ההיסטוריה של המבנה וההיסטוריה של המקצוע.

תמונות מסקנסן...







אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

>>

Related Posts with Thumbnails