30.8.10

עיר חדשה | מרחבי לימוד אלטרנטיבים


פוסט אורח מאת נעמה ריבה

עיר מייצרת מגוון עצום של מקומות לימוד.
אפשר ללמוד מכל דבר ובכל מקום,
כל אחד בעיר יכול ללמד אותנו משהו חדש,
למעשה אנשים אינם יודעים כמה ידע טמון אצלם.

ויצו תואר משולב של ארכיטקטורה וחינוך
כשהגעתי לראיונות קבלה בויצו לפני יותר מארבע שנים, הסבירו לי שאני עתידה ללמוד תואר משולב וכי במסגרת הלימודים לא אלמד רק ארכיטקטורה - אלא גם לימודי חינוך.  אלה הפכו בסופו של דבר למרכיב די קטן וכמעט ולא מורגש בתוך המערכת העמוסה של לימודי עיצוב ואדריכלות. המקצועות נלמדו זה לצד זה והחפיפה בניהם הייתה מינורית. המערכת לא ייחסה חשיבות לתחום, אולי מתוך התפיסה שלימודי חינוך בארצנו הם מילה נרדפת ל450 בפסיכומטרי.

כבר לא מעט שנים שאני מעבירה שיעורים והדרכות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים דרך אירגונים חיצוניים המעניקים העשרה. אני רואה בעיות רבות שחוזרות על עצמן במערכת: מערכי השיעור לא עוברים ריענון  שנים רבות, מתודות הלימוד אינן מתאימות תמיד לעידן העכשווי,  תלמידים וכמובן הוריהם מזלזלים בצוותי המורים, והמורים בעצמם עייפים ומותשים. 


החינוך האקדמי יוצא מן הקמפוס ועובר לתוך רחובות העיר
האבסורד הגדול בכל הסיפור הוא מבני בתי הספר עצמם - רובם ישנים, בעלי תבנית סגורה עטופה בחומות. אין בהם מה שיגרה את התלמידים בצורתם וכמעט ואין בהם חללי למידה מגוונים. במרבית בתי הספר הלמידה מתרחשת באופן פרונטאלי בלבד, בכיתה.

האמת שיצא לי ולחברי לכיתה לתכנן לא מעט מבני חינוך. לרוב ייצרנו מבנים חדשים, בעלי צורניות מורכבת. נדיר שבחרנו ל“התלבש” על אזור קיים. גישות החינוך העכשווי, שואפות לצאת מכיתת הלימוד אל מקומות חדשים. בערים גדולות, עולם החינוך האקדמי יוצא מן הקמפוס ועובר לתוך רחובות העיר, מה שתורם גם לתושבים וגם ללומדים. בישראל רוב מוסדות הלימוד מהגן ועד למוסדות ההשכלה הגבוהה מנותקים מסביבתם וסגורים מאחורי חומות.


הירקן ילמד איך לבחור פירות

חיפוש אלטרנטיבה
אז איך אפשר לחנך וללמד בצורה מעניינת יותר, ונניח שאין לנו מקרן, מחשב ושאר אביזרים טכנולוגיים?
כאן נכנס השילוב של הארכיטקטורה והחינוך. הרי בניין, צורה, חלל יכולים לייצר מקומות מרתקים ללימוד. מכיוון שמוסדות הלימוד הקיימים כבר אינם מחדשים יותר מבחינה זאת, אני מחפשת  אלטרנטיבה.

במסגרת החיפוש אחר חינוך אחר, הציעו ערן איזנהמר ויהונתן משעל רעיון, כי חינוך יכול לקרות בכל העיר. לא צריך לייצר מקום חדש. עיר מייצרת מגוון עצום של מקומות לימוד. אפשר ללמוד מכל דבר ובכל מקום, כל אחד בעיר יכול ללמד אותנו משהו חדש, למעשה אנשים אינם יודעים כמה ידע טמון אצלם.
אנסה לתאר מספר מקומות שעובר בהם אדם ביום שגרתי, הוא עושה קניות בקונדיטוריה, מתקן גלגל במוסך, הולך לעבודה, הטכנאי של הכבלים מגיע אליו הביתה לתקן את הממיר והוא הולך לטיול עם הילדה בגן המשחקים. אפשר להפוך את המסלול השגרתי הזה לאפשרות ללימוד.

החשמלאי יילמד בחנותו על שימוש בנורות חסכוניות

מיפוי מקומות הלימוד עד כה
הביאנלה השנייה לאדריכלות הנוף העירוני בבת-ים
במסגרת הביאנלה השנייה לאדריכלות הנוף העירוני בבת-ים בחול המועד סוכות, בין ה26 ל28 לספטמבר, יתקיים פרויקט “עיר חדשה”: במהלך שלושת הימים יהיו בעיר עשרות מקומות לימוד פעילים, לכל אחד יהיה שעה, תאריך ומקום מוגדרים מראש. מהות הפרויקט היא שהעיר בת ים תהיה מצע לפעילות לימודית וחינוכית. כאמור, כל אחד בעיר יכול למעשה ללמד. למשל - ותיקי העיר שהיו עדים לאירועים היסטוריים מכריעים בעיר בת-ים- ילמדו בביתם. החשמלאי יילמד בחנותו על שימוש בנורות חסכוניות, הירקן יילמד איך לבחור פירות כהלכה. כולנו נפגשים עם האנשים האלה מדי יום והם מעניקים לנו שירות, אך הם אינם מודעים לידע שלהם ואנחנו לא יודעים שאנו יכולים ללמוד מהם.
גם אנשים שאינם מן העיר ילמדו בכל מיני מקומות אקראיים כמו גני משחקים או במתנ“ס המקומי.

פרויקט מסוג זה יכול להתרחש בכל מקום בו יש אנשים. עיר שיש בה  מגוון רחב של אנשים, היא מקום המרתק ביותר.

אתר הפרויקט: http://newcityproject.org/

אם אתם מעונינים להשתתף בפרויקט וללמד אתם מוזמנים לפנות אלינו

ערן איזנהמר: eran@newcityproject.org
יהונתן משעל: yonatan@newcityproject.org
נעמה ריבה: naama@newcityproject.org

אהבתי ואני רוצה לעשות!
במסגרת השאיפה האישית שלי להפחית את הקיום הוירטואלי או זמן הבהייה ומתוך רצון לעשות דברים שאינם קשורים באופו ישיר לרשת החשמל.
מצאתי את הבלוג (כן אני מכיר ובוש בדיסונס המתקיים פה) המהנה והמלמד "תחת עץ הפקאן" ובתוכו הפוסט: מתכון מנצח לערוגה מוגבהת. פוסט אינפורמטיבי שזרע בי את הרצון לקצור ולגדל חיים אחרים.

ידוע שברכה גדולה לנפש נמצאת בעבודת כפיים.
הכותב מגדל 8 עציצים שונים בדירתו ועבורו חנה מקרובים קרובים הינה מודל לחיקוי.

מקרים ותגובות:
ידעתם שיש עוד אנשים ששואלים בטלפון " נחש מי זה" בגירסא המתורבתת זה נקרא " אתה יודע עם מי אתה מדבר?" בשתי הגירסאות אני משיב שאני לא אוהב שעושים לי את זה ואם הגוף השני ממשיך להתחכם אני מנתק.

3 תגובות:

  1. זה קצת כמו להמציא את הגלגל המחדש - קוראים לזה למידה חוץ כיתתית. באופן מסודר, עם מערכי שיעור מובנים יוצאים מבית הספר על מנת ללמוד אנגלית, חשבון, גיאוגרפיה ואפילו חינוך גופני. עבד כמה שנים בכמה ערים ואפילו עבד טוב.
    עד שהמורות החליטו שזה יותר מדי עבודה בשבילן, המפקחת שחשבה שזו המצאה נהדרת התחלפה והפרויקט גווע ומת.
    ואפילו זה לא משתווה למורה להסטוריה שבכיתה ז' לקחה אותנו לטיול ספונטני מאבו גוש לבית זית דרך דרית ענבים ובית נקופה כדי להראות לנו גיאוגרפיה, הסטוריה וקצת ציונות לשמה.

    השבמחק
  2. זה ממש להמציא את הגלגל מחדש.
    בזמנו היה פרויקט של משרד החינוך, מנהלת הטיולם וחברת 'הצוות הדידקטי' ללמידה חוצ כיתתית. המורות יצאו עם מערכי שיעור מובנים, מסודרים מחוץ לבית הספר ולימדו כל מקצוע שהוא - בחוץ. אבל זה נפל בגלל שלמורות היה קשה לצאת אפילו משער בית הספר, זה דרש המון הכנה מראש, כי המפקחת הועברה מתפקידה וכו'.
    זה על הרציונאל: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Tochniyot_Limudim/science_technology/Tfisa/lemida.htm

    השבמחק
  3. הרעיון הוא שזה לא מיועד לתלמידי בית ספר (כנראה לא קראתם לעומק ו/ או לא נכנסתם אתר), זה גם למבוגרים או לכל מי שרוצה... הלמידה החוץ בית ספרית היא לא חלק מהסיפור שמתייחס ללמידה ולחינוך באופן כללי ולכך שהעיר היא מקום טוב לחנך בו, זו הבעיה העיקרית שלנו- שהחינוך היום צריך להיות במסגרת משהו והוא לא כדרך אגב, אין הכוונה ששיעור איך להשתמש בנורות חשמל, או שיעור היסטוריה עם ותיקי העיר יהיו חלק ממערך לימודים במערכת החינוך, הם משהו אחר, מיועד לכל אדם שעובר בעיר, הרעיון הוא לא שמורים ילמדו, אלא התושבים בעיר, בנוסף זה גם מייצר התרחשות עירונית

    השבמחק

>>

Related Posts with Thumbnails