11.11.09

שילוב ופתיחות - סדנת סטודנטים לאדריכלות


האירועים השונים שמוציאים אותי משגרת הלימודים השבועית הם רגעים פותחי צ'אקרות הנותנים כח להמשיך לעבוד, בשבוע שעבר הזדמן לי להשתתף בסדנא בשם "שילוב ופתיחות" שנערכה בפקולטה לאדריכלות באוניברסיטת תל אביב בשילוב עם קרן של"ם. קרן של"ם הינה קרן הדואגת לפיתוח השירותים לאדם המפגר ברשויות המקומיות, ואכן הסדנא עסקה בנושא תכנון רעיוני לאנשים בעלי מוגבלויות מוחיות ופיזיות.
בסדנא שולבו סטודנטים מכל בתי הספר לאדריכלות בארץ: אריאל,תל אביב,טכניון,ויצו ואפילו בצלאל שלחו נציג אחד, בנוסף לסטודנטים הגיעו גם מנחים מבתי הספר השונים כך שנוצר עירוב בכמה שכבות.
לאחר מספר הרצאות בנושא והצגת מבנים העונים לצרכים המיוחדים עברנו לתרגיל שנעשה בקבוצות עבודה משולבות כך שיצא לעבוד עם סטודנטים מבתי ספר שונים ומשנתונים שונים.


עבודה משותפת בסטודיו באוניברסיטת תל אביב

התרגיל שאיתו התמודדנו התייחס למגרש נתון בהוד השרון עליו עתיד להיבנות מרכז תמיכה רב שירותים , אנחנו התייחסנו למגרש כנתון למחשבה קונספטואלית לתכנון עבור אותם בעלי מוגבלויות. השיח שהתנהל בקבוצות היה מעניין מאד. אני יושב אם סטודנטים אחרים ובוחן איך כל אחד מאיתנו מתמודד עם התרגיל, האווירה מעולה ומשוחררת אולי כי זה לא פרוייקט מתמשך עם ציון, כולם באים בגישה תומכת.
התכנון לבעלי מוגבלויות אינו דבר שבשגרה עבורי ולמרות שהמילה נגישות העכשווית מתורגמת בסוף לרמפה ושירותי נכים ישנו רובד עמוק יותר בתכנון לבעלי מוגבלויות. המודולר שדרכו אני חושב שאני עוסק בתכנון הוא אדם רגיל ושינוי התפיסה לחשיבה של אנשים שתופסים את החלל בצורה שונה הוא אתגר אמיתי. ההרצאות יצקו תוכן לאלמנטים הנדרשים לאדם שהסדר, הצורה,הצבע והמרקם מהווים עבורו אמצעים קריטים לתפיסת החלל ואכן היה ניתן לראות בפרוייקטים התייחסות לנושא מתוך רצון לאפשר את הנגישות האמיתית בין האדם למבנה.
עפרונות נשלפים ונייר הסקיצה מתמלא סכמות, קישקושים, פרוגרמות, שרבוטים וכו' , ובין המחשבות על התכנון מדברים על הלימודים הרגילים, מי לומד מה וכמה? איך התנאים? תוכנות? וכמובן רכילות על מנחים משותפים.


תוכנית לדוגמא

לא תמצאו אותי אומר דברים בזכות העבודה המשותפת, המקצוע די אגואיסטי וזה מסתדר איתי היטב, אבל הניסיון השונה הזה במינון קטן עם סטודנטים ממקומות שונים היה באמת חויה מיוחדת.
ביום השני לאחר עוד הרצאות בנושא הגישו כל שמונת הקבוצות את הצעותיהם לתכנון רעיוני, המצגות עסקו בנושאים שונים אותם החליטה כל קבוצה לתקוף, הפרזנטציות היו ענייניות ויפות עם זאת שעבדנו על כל הנושא מספר שעות. מנחים מבתי ספר שונים שנוספו להגשה נתנו ביקורות ויצרו שיח סביב הרעיונות שהוצגו. מבין הקבוצות נבחרה קבוצה זוכה שקיבלה פרס כספי קטן.
אני כבר לא נאיבי כמו פעם , אני מבין את כמות האגואיזם הפזורה במקצוע אבל בכל זאת אני לא מבין איך איך דברים מסוג זה לא נעשו עד עכשיו, כל מוסד מעצב את הסטודנטים לגישתו ואפשר לראות איזשהו הבדל תפיסתי ( חשבתי להציג מפה שהיא לא מוצפנת וחטפתי צעקות מארבעת הבנות בקבוצה שלי ), אבל המוסדות צריכים לחשוב שכדי לעצב הדור הבא שיהיה יותר מעורה ומשתף צריך ליזום עוד אירועים מעין אלה, זה רק יעשיר את נוף האדריכלות האקדמית הישראלית וימשיך לשיתוף ושפה גם לאחר הלימודים.
אני כבר מחכה לראות מי יקח את היוזמה לסימסטר הבא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

>>

Related Posts with Thumbnails