7.3.09

גשר מדיני


אני מוצא עצמי מבלה המון זמן באינטרנט מקבל מידע מעשרות אתרים בכל מיני נושאים, הקצב בו אני גולל את דפי האינטרנט ומעביר פרויקטים אדריכליים גורם לעין לקלוט רק פרויקטים מסוימיים, פרויקט כזה הוא הפרויקט האדריכלי של ויקטור ראמוס.
זוהי התמונה (העליונה) שראיתי בבלוג האדריכלות BLDGBLOG ומשהו משך אותי להמשיך להתבונן בו, המרקם הפרברי החסום בחומה בשילוב הגבעה המיושבת בקו הרכס וכמובן שני המסוקים הנצפים מעל גרם לי להבין כי כנראה מדובר באיזשהו פרויקט אפשרי במקומותינו.


ואכן בדיקה בטקסט הסבירה לי כי אכן הפרויקט הנצפה עתיד להתקיים בקו התפר בין ישראל לגדה.


ויקטור ראמוס הוא סטודנט לאדריכלות מאוניברסיטת RICE ביוסטון, טקסס, ובקיץ האחרון ביקר בארץ למשך מספר שבועות.
הפרויקט מגיע בעקבות הסכמי אוסלו שנחתמו בין ישראל לפלשתינים בשנת 1993. נדבך עיקרי בהסכמים היה יצירת מובלעות מגורים על פי לאום ומתן מעבר עוקף לצד השני, מהנקודה הזו יוצא הפרויקט לדרך.
היכולת לגשר מרחבים אורבניים בין לאומים שונים בעזרת אדריכלות. כיום הגדה מתנהלת על ידי שילוב פוליטי גיאוגרפי הפתרון האדריכלי המוצא כאן רוצה לשלב את שניהם וזאת בעזרת מעברי על.

כמו שכתבתי הפרויקט משך את עיני ויותר מכך, מאד עניין אותי איך זה שסטודנט מארץ זרה רוצה להכניס את רגלו למים הגועשים של אזורינו והאם בכלל מתוקף אדריכליותיו יש לו הכלים לכך.
כתבתי לויקטור מספר שאלות בנושא:

Q: What has influenced you for the project subject?

A: My original research focused on how military planning and strategy has started to focus directly on the city. This led me to Israel, which is probably the exemplar of urban military transformation, largely in response to the conflict. So I started to research the specifics of the conflict which led me here.

Q: Do you think that it right to create bridges architecture that following wall architecture?

A: I am using the bridges here in the same way Israel currently does to connect to settlements. I am extrapolating on the bypass road as a form of urbanism, but instead of using it to connect settlements to Jerusalem, I am employing it to connect Palestinian enclaves within the West Bank. It is complimentary to the wall and the security zones as defined by the Oslo Accords.

The intent was to work within the Accords where possible, so as to point out the drastic effects such agreements can have on urban planning and the city.

Q: Do you think an architect can build in a place where he have no involved in the local cultural?

A: I think an architect can build in a place outside their culture, yes. And obviously it happens all the time. Now, I don’t know if the results are always the best, but at times, an outsiders view can be a good thing.


Q: Why the decision that the bridges will serve the Palestinian and not the Israeli persons.

A: I think these bridges could serve Israeli’s as well as Palestinians. However, in the design of this, I focused on the Palestinians as they had the most disconnected urban fabric. Israel already controls the ground and is continuing to take over more through settlements.


Q: What will cause the separation of spaces between the two nations?

A: The Oslo Accords already create the space between the two by way of security/buffer zones. So, essentially, a No Mans Land would exist between the bridges and Israeli territory.

Q: I noticed that one of your imaging, there are two helicopters adjacent to the structure, is there any statement here?

A: Perhaps that even if such a project came to be built, the conflict would continue.




אנחנו שחווים את המציאות היומיומית אולי סקפטים לגבי פרוייקט מאין זה וכאן דווקא נכנס הגורם האובייקטיבי של הזר שרוצה לתקן.
שנותנים לך לבחור את מקום יצירת הפרויקט הרגש צריך לקחת חלק גדול בבחירה כי זהו המנוע שמניע אותך להצלחה.


Thanks to Victor Ramos for answer my questions
Thanks to Geoff Manaugh from the BLDGBLOG for post the project at his blog

3 תגובות:

  1. ראם, זה אחד הפוסטים המעניינים שעלו לאחרונה.

    השבמחק
  2. גדה? מה זה גדה? אולי אתה מתכוון ליהודה ושומרון?

    השבמחק
  3. ראם, כל הכבוד על הפוסט.

    השבמחק

>>

Related Posts with Thumbnails