27.10.13

כיתת קיץ מרכז מדעים גילוי בהרצליה | ליאור בן שטרית

ליאור בן שטרית הוא סטודנט שנה חמישית בויצו חיפה. יש לו דרייב מטורף ויכולת מעוררת קנאה לגרום לדברים לקרות.
זה הפרויקט השלישי שלו ואני שמח לפרסם אותו כאן בארכיבלנדר. הלוואי ויהיו עוד הרבה אדריכלים כמוהו.
אנשים של מעשה. ועוד מהסוג האסתטי. בזמנו לימדתי אותו מעט ריינו ובמהלך השיעור הוא דיבר איתי שהוא מתעתד לתכנן פרויקט בבית יתומים באפריקה, כפי שאתה יכולים לדמיין עבורי, כאשר שנינו ישובים במרפסת שהוסבה לחדר בקומה שלישית בדירה שכורה בת"א הדבר נשמע מופרך לגמרי, מסוג הדברים שאתה לא מבין על מה הבן אדם מדבר, אבל אני אוהב לדבר עם אנשים שחושבים אחרת זה מרתק אותי. בכל מקרה לשמחתי הרבה ליאור עשה והצליח, זה הכתבה הקודמת שלו אצלנו: יומן מסע אנגולה // ליאור בן שטרית . עכשיו נחזור לפרויקט החדש שלו.



עיקרי פרויקט כיתת הקיץ הינו תכנון כיתת לימוד אינטראקטיבית הפתוחה למזג האוויר הישראלי. הפרויקט נשען על הקיים ,והתבצע על בסיס מעבר ממרפסת עמודי בטון ואבנים משתלבות לכיתת הקיץ . דרך התחשבות במערכת האילוצים התקציבית , אשר הכתיבה רבות בפרויקט זה והכריחה במתן פתרונות שונים ובהשקעה כספית מחושבת. שכן עלות כל הפרויקט שקול למחיר בנייתה של פרגולת עץ סטנדרטית.

על כן אריזת הכיתה תוכננה כמעטפת גמישה הבנויה מתריסי עץ מפירוק ,הנתמכים ע“י קונסטרוקציה קלה של מסגרות עץ. מעטפת זה מגדירה את חלל הכיתה ומוסיפה נדבך אקולוגי-מיחזורי לפרויקט, תריסי העץ נפתחים ונסגרים ע”פ דרישת הילדים לחצר הבוסתן היקפית. וכקריצה אדריכלית  לתרבות, והסביבה הישראלית הבנויה בחומר צבע ואור טבעי.


 

קירות התריסים הינם דינמיים ובין הקבוע והדינמי תוכננו סדרת פתחים חדשים, המספקים סביבה בעלת יכולת שליטה ,כשחלקם ע“פ יעודם המקורי משמשים כחלונות וחלקם משמשים כדלתות המאפשרים מעבר ע”פ פרופורציות וגדלי הילדים שבין הגילאים 6-8 שהם הוגדרו כמשתמש במבנה. מערכת פתחים זה יוצרת קשר מיידי לגן ההיקפי  ובעלת מגיוון רחב של אפשריות והזדמנויות תנועה חדשות, מחלל מתוחם המאפשר למידה בתנאי חוץ,מוצלים במזג האוויר הישראלי, ובמאמץ ילדותי וקל פתיחת מסלול ישיר לארגזי החול וצל עצי הפרי בחצר ההיקפית .



כיתת הקיץ פועלת באופן חושי על המשתמש , בטקסטורות השונות הצבע וההישתנות המתוכננת במתחם, כך לדוגמא עמודי הבטון הקיימים משמשים כקונסטרוקציה עבור צמח מטפס , צמח הגפנית נבחר כצמח ירוק עד השומר על עלוותו בחורף, ומאדים את עליו עם הגיעו של הסתיו.  כנאמר השתנות העלווה בצבעיה מירוק לאדום מוסיפה למימד ההשתנות בחלל ומתוכננים ככלי ללמידה על עונות השנה העומד לרשותו של המורה,
סבך צינורות פלסטיק בצבעים,עובר בין הפנים והחוץ ,עובר ומסתעף מתחת לפני האדמה יוצר משחק לימודי-חינוכי המזמין את הילדים לתקשר באמצעותו דרך מעבר פשוט של גלי קול ומוסיף כלי נוסף לרשותו של המורה .קיר קורות הבמבוק האלכסוניים משמש כחוצץ ומעבר בין מרכז החינוך “גילוי” לבין כיתת הקיץ החיצונית מופיע גם בצורתו הטבעית כצמח במבוק בוגר השתול בפינת הכיתה ומזמין את התלמידים למחקר חומרי.
 התכנים הלימודים מובנים בתוך הכיתה וסומכים על יצר הגילוי והסקרנות של הילד, ופועלים באופן עצמאי  אשר אינו מכריח הדרכה או ידע קודם אלא כסביבה המזמינה לחקור, לצפות בתופעות ולתאר אותן . ובשונה מהכיתה הפורמאלית החד מוקדית, לוח הגיר והמורה.חלל הכיתה הינו פלטפורמה מרובת מוקדים, מפגשים, ואפשריות תנועה רבות.








המייל של ליאור ליצירת קשר:
koglar@gmail.com



תגובה 1:

>>

Related Posts with Thumbnails