21.5.12

Shared Space

אנחנו בתור אדריכלים, מתכנני ערים ומעצבים, נוטים תמיד לייצר הפרדות ומחיצות בין פונקציות, פעולות, מצבים וסיטואציות.

בתור מעצבי פנים ואדריכלים, הגישה הראשונית לחלק חלל היא תמיד ע"י קירות
בתור מתכנני נוף, מקומות שאנחנו רוצים לחסום גישה אליהם אנחנו מציבים גדרות
ומהנדסי תנועה, במקומות בהם יש תאונות דרכים מציבים רמזורים

שד' רוטשילד: מה המטרה של הגדרות הירוקים? שלא נדרוך על הדשא?!
ראיתי שחלק מהגדרות פורקו במספרים הנמוכים, אני מקווה שיפרקו את רוב הגדרות הירוקות בעיר


השאלה האם ההפרדה החדה היא באמת הכרחית?
האם הפתרונות ה"קלים": גדרות, קירות, רמזורים מתייחסים לאדם הממוצע כחסר אינטלגנציה?
האם ישנה דרך אחרת לייצר הפרדה אחרת בעלת משמעות נוספת?


 הרחובות הפכו להיות עמוסים באינפורמציה, האם יש דרך חכמה יותר להגדיר התנהלות במרחב ולא ע"י גדרות, תמרורים ורמזורים?




באירופה נוצרה מגמה אורבנית שנקראת Shared Space

המגמה פועלת לשימוש משולב של שטחים ציבוריים, להסיר את ההפרדה המסורתית של כלי רכב, הולכי רגל ומשתמשים אחרים בדרכים. במקום להציב תמרורים, רמזורים, סימונים של נתיבים מדרכות חניות וכו...
יצירת מערכת סימנים פשוטים ואינטגרלים במערכת הרחובות שלנו שמייצרים את ההפרדה.
כמו-כן היא מעודדת מהנדסי תנועה, מתכנני ערים ומומחים מתחומים אחרים להתייעץ עם משתמשים של המרחב הציבורי בעת תכנון ועיצוב הרחובות והכיכרות בסביבות הבנויות והלא בנויות
כולם שווי-ערך במישור אחד

התנהגות המשתמש ברחוב הופכת להיות מושפעת ונשלטת על ידי אינטראקציות אנושיות טבעיות ולא על ידי ויסות מלאכותי.

כולנו נוטים לחשוב שבלי הסימונים שכולנו סומכים עליהם ביום-יום רמת הבטיחות שלנו בדרכים תרד פלאים, אולם הפוך הדבר. כיום אנחנו נוטים לסמוך על הסימונים/ תמרורים רמזורים ולכן רמת העירנות שלנו היא נמוכה יחסית, וכל הפתעה בדרכים מייצרת תאונה. וכאשר הסימונים/ תמרורים ורמזורים קיימים פחות, רמת העירנות והריכוז שלנו למצבים משתנים בדרך היא גבוהה יותר ולכן התגובה שלנו היא יותר יעילה.
דומה הדבר לנהיגה בלילה בכביש מואר ובכביש לא מואר. העירנות והריכוז שלנו בדרכים חשוכות הרבה יותר גבוהה כי אנחנו רואים פחות ולכן גורם ההפתעה סמוך יותר. האם צריך בכלל תאורה בכבישים במיוחד כאשר יש לרכב אורות משלו שמראות לו את מסלולו? (על זה אני ארחיב בפעם אחרת)


מה אתם חושבים? זה יכול לעבוד בארצנו?

6 תגובות:

  1. פוסט מעניין מאוד.
    לצערי מהיכרותי הדלה עם בירוקרטיה במדינת היהודים, הסיכוי שמישהו יחתום על ביטול המדרכה המסורתית, על סימון שונה למעבר חציה או הפרדה בריצוף בלבד קטן יותר מהסיכוי שאחמדיניגאד יזמין נופש באילת.
    הלוואי ואני טועה - הרעיון מבורך ומוצלח לדעתי, הוא מייצר חלל הרבה יותר נעים ומרגש ואפילו פונקציונאלי.

    השבמחק
  2. וואי - סוף סוף התייחסות ישראלית למושג shared space!!!! אני כל כך שמח לקרוא את זה ולדעת שאני לא היחיד בישראל שעובד בתחום שמקדם את הנושא!

    כל הכבוד!!!!

    השבמחק
  3. כל הכבוד על המאמר המדהים וסוף סוף מצאתי התייחסות ישראלית למושג זה - ואני לא מרגיש לבד בקידומו!

    כל מה שנשאר זה לשכנע את משרד התחבורה שזה דבר טוב ויישומי!

    השבמחק
  4. יש משהו דומה לזה בירושלים:

    http://uploaded8.jerusalem.muni.il/Vaadot/JerVaadotMNG/Site/%D7%A2%D7%95%D7%A4%D7%A8%20%D7%9E%D7%A0%D7%95%D7%A8%20-%20%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A8%D7%97%D7%95%D7%91%20%D7%99%D7%A4%D7%95.pdf

    השבמחק
  5. הרבה הנחות יסוד חסרות בסיס ו"השכלה"
    כך לא מביעים עמדה
    מבלי לדעת מה בעצם קורה
    נושא עודף המידע נולד כבר את "בנהם", בעידן המהפכה ה3
    והמסקנה היום שאין מה נכון
    לעיתים תריך ברודוואי והבאזאר של טוקיו
    ולעיתים הדרך נטולת השילוט לנהר האכרון, שבו הדרך ידוע ואחת
    כביש הסרגל
    בקיצור, פוסט עידן הפוסט פוסט, לא חשוב מה היה קודם
    העיקר אני כותב, באן ועכשיו

    השבמחק

>>

Related Posts with Thumbnails