22.4.12

משרביה מאותיות בעברית | דנה חרמש

  

המשרביה הינה תוצר של תרגיל פתיחה לסטודיו דיגיטלי שנה ד' בביה“ס לאדריכלות- אוניברסיטת ת”א, ומטרתו העיקרית הייתה הכרות עם כלי התכנון והייצור הדיגיטליים. 

בתחילת התרגיל ניתנו מספר מושגים, אחד מהם, אותו בחרתי היה סטרוקטורה. את המונח נדרשנו לפרש כרצוננו לכדי תוצר בקנ״מ 1:1.
רציתי להתייחס לסטרוקטורה המיידית ביותר, עד כי כמעט אין אנו נותנים עליה את הדעת- השפה והאותיות. חקר האותיות והקשרים ביניהן היווה את הבסיס לזרם הסטרוקטורליזם, לפיו ניתוח והבנה של מערכת תיעשה דרך הבנת יחסי הגומלין בין רכיביה. 



הקונטקסט התרבותי
דרך עיצוב המשרבייה ביקשתי לבחון כיצד המטען התרבותי הגלום באותיות משפיע על יכולת הניתוח האסתטית של המתבונן. בחרתי בטקסט בעל מטען היסטורי-תרבותי עברי מובהק ומוכר ככל האפשר לאדם יהודי הקורא עברית. טקסט מספר דברים, פרק כ“ו. הגופן הינו בעל איכויות סריפיות מובהקות.
עיצוב המשרבייה, על צפיפות האותיות שבו, אמנם מותיר את הטקסט כולו כבלתי קריא, אך חלקים ממנו ובכוונה נבחרו המילים המוכרות ביותר: ״ביד חזקה״, ״באותות ובמופתים״ וכד׳ הינם בצפיפות נמוכה ועל כן קריאים ו״קופצים לעין״ ובכך מעצימים את הקונטקסט התרבותי שחווה הצופה.



תכנון פרמטרי
תהליך התכנון היה מבחינתי מרתק, דווקא משום שלא הגעתי אל הסטודיו והתרגיל בפרט עם ידע בתוכנות הנדרשות; לכן, מראש עיצבתי משרבייה כזאת באילוסטרטור, למקרה שבזמן הנתון לא אצליח להתמודד עם התוכנות, ובמקביל ניסיתי לעצב אותו גם בריינו דרך הפלאג-אין grasshopper. בסופו של דבר הצלחתי, ואכן השתמשתי בתכנון הפרמטרי- התוצר הוא מהגראסהופר הסקריפט מכיל גריד ש'עוות' אופקית ע”י anchor points כאשר כל נקודה קיבלה אות לפי סדרן בטקסט. שני העיצובים, היו שונים מאוד- בשל אלמנט ה'ההשתנות' הטמון בעיצוב פרמטרי שכזה. השפעת הכלי התכנוני באופן כה מובהק על העיצוב הפתיעה גם אותי.

 

אנטומיה
המשרבייה מחזיקה את עצמה: היא עשויה משתי שכבות של לוחות דיקט 4 מ“מ, כל לוח בגודל 80*40 ס”מ (מגבלת מכונת חיתוך הלייזר בבית הספר). כל שכבה בנויה מ-16 לוחות. האותיות חתוכות בדיוק אותו הדבר בשתי השכבות אך חלוקת הלוחות בכל שכבה היא שונה כך שכל לוח חופף ל2-4 לוחות בשכבה האחרת וכך כל האותיות מחוברות . המשרבייה תוכננה בדיוק לגובה התקרה בביה“ס לאדריכלות - 3.06 מ' - ותלויה עם חוט לפתחי האוורור.
פן נוסף בפרויקט היה הפקעת הטקסט מהקשרו וממטרתו הטבעית להעביר תוכן, ולהעמידו תחת חוקים ומטרות חיצוניות לו, קונסטרוקטיביות במקרה זה, בשל היותו משרבייה.


דנה חרמש | danachermesh@gmail.com

מנחה: ד”ר ערן נוימן
אסיסטנט: אדריכל תמיר לביא

עריכת הכתבה: איל עברי

3 תגובות:

  1. רעיון מקסים וביצוע מקסים
    מצטער על תגובה בדיליי לא אופנתי

    השבמחק
  2. היי דנה הרבא מחמאות מחסין דבורציק אדריכלים עלי והצליחי והיי מי שאת תמיד יודעת להיות.
    מיכאל

    השבמחק

>>

Related Posts with Thumbnails